Asigură-te că magazinul tău este pregătit în caz de incendii!
16.04.2024Focul poate devasta o afacere și de aceea toți proprietarii sau managerii de magazine trebuie să reducă riscurile de izbucnire a unui incendiu în magazinul lor. Acest lucru se face adesea prin punerea în aplicare a unor strategii de prevenție care pot fi implementate ușor și rapid.
Dincolo de experiența comercială și personală asociată cu magazinul, siguranța clienților și angajaților este extrem de importantă. Sistemele de siguranță împotriva incendiilor și de siguranță a vieții îi protejează pe toți cei aflați în incinta magazinului. Deși acestea sunt, de obicei, în afara interesului imediat al clienților, ele sunt esențiale pentru a menține o atmosferă și un spațiu comercial sigur.
Pentru a vă asigura că magazinul este sigur în caz de incendiu, trebuie să găsiți zonele în care poate izbucni un incendiu (pericole), să furnizați mijloacele potrivite pentru a stinge un incendiu cât mai repede posibil și să limitați focul într-o singură locație, astfel încât acesta să nu provoace mai multe pagube. Și, mai ales, să vă conformați reglementărilor în vigoare, stabilite prin Legea 307 din 2006 privind apărarea împotriva incendiilor. Iată câteva sfaturi pentru magazinele care doresc să își facă spațiile mai sigure împotriva incendiilor.
Evaluări periodice ale riscurilor
Cele mai frecvente riscuri legate de securitatea la incendiu în industria de retail se referă la nerespectarea cerințelor legate de rețelele de electricitate (instalații vechi, supradimensionate sau improvizate), proasta întreținere a elementelor operaționale (de exemplu, iluminat sau baterii de rezervă) și a căilor de evacuare (uși blocate), insuficienta comunicare a procedurilor în caz de pericol (de exemplu, un plan de evacuare neactualizat sau niciun plan afișat pentru angajați) și manipularea neglijentă a mărfurilor și materialelor, inclusiv depozitarea materialelor periculoase.
Companiile care doresc să își reducă riscul de incendiu trebuie să efectueze evaluări periodice ale acestor riscuri la fața locului. Locațiile magazinelor pot fi diferite în ceea ce privește amenajarea, precum și nivelul de educație al personalului în ceea ce privește problemele de siguranță în caz de incendiu. De aceea, în același mod în care se organizează instructaje preventive pentru accidentele de muncă, echipele de securitate ale magazinului ar trebui să evalueze periodic activitatea de prevenire a incendiilor, în contextul real al locației magazinului.
Evaluările periodice de risc asigură existența echipamentului, a formării și a politicilor și procedurilor adecvate. Pentru a fi cu adevărat eficiente, angajații trebuie să fie instruiți în mod regulat în ceea ce privește protocoalele pentru a menține toată lumea în siguranță față de pericolele de incendiu involuntare - și să fie instruiți cu privire la modul de reacție în cazul în care se produce o criză.
Evaluările de risc ar trebui să cuprindă:
- instructaje pentru planificarea evacuării;
- verificări privind amplasarea și funcționalitatea echipamentelor de siguranță împotriva incendiilor;
- instructaje ale angajaților privind protocoalele de siguranță în caz de incendiu;
- asigurarea de căi de acces pentru ieșirile din clădire și semnalarea acestora angajaților și clienților;
- evaluarea periodică a pericolelor electrice;
- informații despre amplasarea stocurilor periculoase, inclusiv a produselor chimice de curățare depozitate;
- întreținerea de rutină a echipamentelor, a marcajelor și a semnalizării (căile de acces, evacuare şi intervenţie; locurile pentru fumat, în condiţiile legii; mijloacele tehnice de apărare împotriva incendiilor).
Un pericol de incendiu frecvent este reprezentat de sistemele electrice uzate. Toate sistemele electrice ar trebui să fie testate cel puțin o dată pe an. În cazul în care se descoperă probleme, acestea ar trebui remediate cât mai curând posibil. De asemenea, este imperativ să se verifice prizele electrice pentru a se asigura că nu sunt supraîncărcate, deoarece aceasta este o cauză comună a incendiilor electrice.
Instruirea periodică a angajaților
Comerțul cu amănuntul se caracterizează printr-o rată de rotație a angajaților ridicată, ceea ce duce la potențiale discrepanțe educaționale în domeniul siguranței la incendiu și al siguranței muncii. Înțelegerea unora dintre cele mai comune riscuri de incendiu este esențială pentru siguranța angajaților și a afacerii. De exemplu, următoarele zone din magazin pot fi predispuse la pericol de incendiu:
- Iluminatul;
- Cablajul și prizele;
- Liniile de tranzit de gaz;
- Sistemele de încălzire, ventilație și aer condiționat ;
- Depozitele cu substanțe chimice sau alte substanțe inflamabile;
- Spațiile comune din bucătării sau din sălile de odihnă.
Managerii de magazine ar trebui să fie instruiți pentru a efectua verificări zilnice ale acestor zone, precum și pentru a fi atenți la potențialul de încălcare continuă a regulamentelor privind riscurile la incendii.
De asemenea, regulamentele stabilesc limita numărului de persoane care se pot afla într-un anumit spațiu în același timp. Acest lucru se face astfel încât, dacă izbucnește vreodată un incendiu, oamenii să poată ieși rapid din acel spațiu fără să se producă o debandadă. Acest număr asigură, de asemenea, că proprietarul, managerul sau un membru al personalului poate ajunge cât mai repede la extinctor sau poate permite pompierilor să aibă acces în magazin cât mai ușor posibil. O modalitate bună de a vă asigura că un incendiu nu scapă de sub control, de a reduce pagubele aduse magazinului, precum și numărul de persoane care ar putea fi rănite, este de a menține numărul de persoane din magazin sub cel permis de codurile de incendiu.
A face din prevenție o parte a rutinei zilnice ajută la conștientizarea continuă a conducerii magazinului - supravegherea gunoiului care se revarsă, a ieșirii de urgență blocate sau a substanțelor chimice periculoase depozitate lângă produsele de hârtie, ar trebui să fie o practică obișnuită pentru echipa desemnată să se ocupe cu paza contra incendiilor. Fiecare șef de magazin ar trebui să fie însărcinat cu formarea continuă a angajaților săi, să le reamintească potențialele pericole din activitățile lor zilnice, pentru a menține siguranța pe primul loc.
Inspecția și testarea periodică a sistemelor de securitate și a căilor de evacuare
Inspecția și testarea periodică a sistemelor de securitate la incendiu sunt obligatorii prin lege, iar angajații ar trebui să fie instruiți cu privire la amplasarea și utilizarea corectă a extinctoarelor. Sistemele de acest tip includ:
- alarme de incendiu care alertează angajații și clienții de prezența fumului și a flăcărilor;
- sprinklere care pot atenua pagubele provocate inventarului;
- extinctoare care să elimine rapid micile probleme înainte ca acestea să se agraveze.
În plus față de efectuarea întreținerii programate în mod regulat a acestor sisteme, angajații ar trebui să le verifice, în fiecare zi, pentru a vedea dacă există obstacole ce ar putea împiedica buna lor funcționare. Ar trebui efectuată zilnic o inspecție vizuală a ieșirilor de incendiu - uşile, căile de acces şi locurile de depozitare utilizate de serviciul de intervenţie pentru desfăşurarea activităţilor de salvare şi stingere a incendiilor trebuie să fie accesibile în orice anotimp şi în orice condiţii! Orice utilizator aflat în spaţiul pentru comerţ trebuie să aibă acces liber şi nerestricţionat la căile de evacuare în caz de incendiu.
De asemenea, se interzice blocarea sau diminuarea gabaritului căilor de acces prin depozitarea de mărfuri sau ambalaje. Pe traseul de evacuare din magazin este interzisă montarea de oglinzi, perdele, praguri sau alte elemente care pot crea confuzie în perceperea traseului de evacuare; amplasarea de dozatoare pentru sucuri/cafea, amenajarea de boxe sau depozitarea de materiale pe holuri, în casele de scări, sub rampele scărilor.
Mulți oameni uită de ușile antifoc. Aceste uși sunt concepute pentru a reține focul și fumul într-o cameră sau într-o zonă pentru a preveni răspândirea acestuia în alte zone. Este important să vă asigurați că aceste uși nu sunt blocate, astfel încât să ofere un mijloc de evacuare în timpul unui incendiu și să poată fi închise în spatele ultimei persoane care trece prin ele.
Urmând sfaturile de mai sus pentru prevenirea riscurilor de securitate la incendiu, echipa voastră de angajați poate proteja clienții și bunurile magazinului.
Active Property Services este aici pentru a vă ajuta cu expertiză eficientă să reduceți riscul unei probleme de siguranță la incendiu în locația voastră de vânzare cu amănuntul. În mod regulat, consilierii noștri vă vor asista cu evaluare și studii privind siguranța la incendiu și siguranța vieții.
Latest posts