Se încarcă...

SPAȚII COMERCIALE
ÎNCHIRIERE / VÂNZARE

Cum să îmbunătățești un spațiu comercial pentru a fi mai prietenos cu persoanele cu deficiențe

Cum să îmbunătățești un spațiu comercial pentru a fi mai prietenos cu persoanele cu deficiențe

În România, la data de 31.12.2021, conform datelor oficiale publicate de către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, erau înregistrate oficial un număr de 865.573 de persoane cu dizabilități, adulți și copii. Astfel de cifre ne determină să ne întrebăm: facem suficient pentru a răspunde nevoilor unora dintre cei mai vulnerabili cetățeni ai noștri?

Un domeniu în care mai sunt încă multe progrese de făcut este cel al comerțului cu amănuntul. În ciuda câtorva excepții notabile, majoritatea spațiilor comerciale nu sunt deosebit de accesibile pentru persoanele cu handicap. Această situație poate îngreuna activitatea zilnică a respectivelor persoane, cum ar fi cumpărarea de alimente sau de haine, sau chiar deplasarea în magazin. Imaginați-vă cât de obositoare ar fi viața dacă fiecare magazin alimentar ar fi resimțit ca o cursă de maraton. Atunci când lumea în care trăiești nu este pregătită pentru tine, este o provocare suplimentară pe care majoritatea dintre noi nici măcar nu o putem înțelege. Aceasta este realitatea pentru multe persoane cu dizabilități și este un aspect pe care trebuie să începem să îl abordăm în cadrul societății.

În calitate de proprietar de spațiu comercial, cum puteți face ca afacerea voastră să fie mai accesibilă pentru persoanele cu dizabilități? În continuare, vom enumera câteva dintre modalitățile prin care vă puteți face magazinul mai primitor și mai adaptat.

  1. Faceți câteva cercetări

Înainte de a începe să vă evaluați spațiul comercial și să faceți unele schimbări pozitive, este esențial să obțineți informații despre viața persoanelor cu dizabilități. Cu ce provocări se confruntă acestea în fiecare zi? Cum poate magazinul vostru să fie mai adaptabil și fără bariere? O parte a acestei cercetări ar trebui să includă și conștientizarea diferitelor tipuri de dizabilități. Nu doar persoanele în scaune cu rotile sau cu deficiențe de vedere pot avea nevoie de caracteristici de accesibilitate într-un magazin de vânzare cu amănuntul. Există, de asemenea, dizabilități auditive, cognitive și fizice care necesită diverse tipuri de amenajări. Odată ce înțelegeți bine nevoile celor care trăiesc cu dizabilități, va fi mult mai ușor să concepeți un plan de acțiune care să le satisfacă (sau să le depășească) așteptările.

  1. Evaluați împrejurimile

Echipat cu cunoștințele despre nevoile persoanelor cu dizabilități, este timpul să aruncați o privire spre spațiul vostru comercial și să evaluați accesibilitatea sa actuală. Folosiți-vă cercetările pentru a face o listă a barierelor fizice care ar putea împiedica clienții să aibă acces la produsele sau serviciile dumneavoastră.

Spații de parcare

Putem începe cu parcarea spațiului comercial. Persoanele cu dizabilități care conduc vehicule aleg magazinele cu cele mai accesibile și disponibile locuri de parcare. Locurile de parcare desemnate pentru persoanele cu dizabilități trebuie să fie amenajate și marcate într-un anumit mod, lucru care este încă adesea trecut cu vederea sau neînțeles. Spațiile în sine trebuie să fie cât mai aproape posibil de intrarea principală a clienților. Trebuie să fie suficient de largi, în general 2,5 metri. Și trebuie să aibă „alei de acces” marcate adiacente, astfel încât șoferii cu handicap să aibă loc să iasă din mașină și să plece, fără a se lovi de o mașină vecină. Acestea sunt unele dintre cele mai simple standarde de accesibilitate care trebuie respectate. Cu toate acestea, ele sunt adesea puse în aplicare doar parțial sau neglijent.

Punerea în aplicare nu ar trebui să constituie o problemă majoră, dar proprietarii spațiilor comerciale trebuie să manifeste un interes pozitiv în acest sens. Unul dintre punctele slabe ale legilor privind „parcările accesibile” este faptul că este greu să găsești pe cineva dispus să își asume responsabilitatea în a le aplica corect. De aceea, este esențial ca operatorii spațiilor comerciale să ajute prin monitorizarea locurilor speciale de parcare pe care le folosesc clienții lor, luând atitudine în favoarea respectării și utilizării corespunzătoare a parcărilor accesibile.

Spații de acces

Persoanele cu dizabilități, în special cele cu mobilitate redusă, au nevoie de mai mult spațiu pentru a se deplasa. Pentru început, au nevoie de trotuare largi și netede pentru a intra și ieși cu ușurință din spațiul comercial. Acest lucru este important pentru persoanele care folosesc scaune cu rotile, bineînțeles, dar și pentru persoanele care folosesc cârje, bastoane sau cadre pentru deplasare, au un câine ghid sau un asistent uman, sau pur și simplu au un echilibru ceva mai delicat și o rezistență limitată pentru plimbări.

De aceea, următoarele obstacole comune în calea persoanelor cu deficiențe includ ușile înguste și culoarele înguste, care sunt dificil de parcurs într-un scaun cu rotile sau cu ajutorul unui cadrul de sprijin. În aceeași categorie se încadrează scările de acces sau lipsa rampelor.  În interior, clienții cu dizabilități doresc să găsească căi de acces largi și libere, culoarele pentru produse și zone de adunare. Persoanele cu dizabilități au nevoie de suficient spațiu liber pentru a se deplasa, a se opri și a se întoarce fără a se lovi de exponatele de produse sau de alți clienți.

Acesta este motivul pentru care aspectul și chiar decorul contează. Rețineți că unele aspecte ale unui aspect fermecător, dezordonat, de „magazin boem” pot face ca spațiul comercial să fie extrem de inconfortabil sau chiar inaccesibil pentru clienții cu deficiențe. Acesta este unul dintre motivele pentru care spațiile comerciale de dimensiuni mari au adesea un avantaj față de cele mai mici, cel puțin în ceea ce privește accesibilitatea fizică.

Nu uitați că dinamica iluminatului și a sunetului pot face ca un spațiu comercial să fie mai mult sau mai puțin confortabil și utilizabil pentru persoanele cu deficiențe de vedere sau de auz – în moduri la care s-ar putea să nu vă gândiți la început. Luați notițe cu toate schimbările care trebuie făcute, apoi treceți la treabă pentru a le realiza!

  1. Interioare accesibile

Rafturile, tejghelele și mesele înalte nu sunt bune pentru utilizatorii de scaune cu rotile, pentru persoanele mici de înălțime și pentru alte persoane care au mai multe probleme decât majoritatea celor care se ridică la înălțime pentru a vedea, a apuca și a manevra lucruri într-un spațiu comercial. Lipsa semnalizării care să indice locația toaletelor, a ieșirilor sau a altor zone importante constituie alte aspecte demne de luat în seamă. Eliberarea căilor de acces, adăugarea de rampe și instalarea de bare de susținere sunt toate modificări fizice comune care pot fi făcute într-un spațiu comercial pentru a crește accesibilitatea.

Încercați să fiți cât mai creativi pentru a păstra lucrurile pe care doriți ca clienții să le vadă, să le folosească și să le cumpere la un nivel mai jos. Verificați standardele specifice de accesibilitate, dar, ca regulă generală, gândiți-vă la păstrarea lucrurilor care trebuie atinse și manevrate la o înălțime mai mică de 1,5 metri. Acest lucru se aplică, bineînțeles, rafturilor de produse. Dar mesele și scaunele înalte din restaurante și baruri sunt, de asemenea, detestate în special de comunitatea persoanelor cu deficiențe. Acestea sunt greu de manevrat pentru persoanele mai scunde și exclud aproape în totalitate utilizatorii de scaune cu rotile.

După cum am menționat deja, mediile întunecate și „mohorâte”, ca în unele restaurante și baruri, creează probleme pentru persoanele cu deficiențe de vedere. De asemenea, mediile zgomotoase, în care se difuzează reclame la un nivel acustic ridicat, care sunt interesante pentru unii clienți, pot fi la dăunătoare pentru clienții cu deficiente. În cazul în care acești factori nu pot fi eliminați complet, spațiile comerciale ar trebui să ofere cel puțin unele adaptări bune și specifice, cum ar fi un iluminat suplimentar sau zone mai liniștite. Mai presus de toate, încercați să faceți ca toate activitățile din spațiul vostru comercial să fie accesibile și plăcute pentru persoanele cu toate tipurile de dizabilități, cât mai ușor și mai natural posibil.

Nu în ultimul rând, toaletele bune și accesibile sunt esențiale. Utilizatorii de scaune cu rotile schimbă adesea informații cu privire la locurile din comunitățile lor unde pot merge la toaletă și unde nu pot merge. Luați-vă timp să vă documentați și să înțelegeți pe deplin toate cerințele. Și obțineți atât ajutor profesionist, cât și părerea unor persoane cu dizabilități reale înainte de a încerca să abordați acest lucru ca pe un proiect intern.

Există, de asemenea, multe alte soluții creative care pot fi puse în aplicare cu puțin efort suplimentar. Unele idei includ:

  • Oferirea de oglinzi de mână și lupe pentru ca acei cu deficiențe de vedere să poată vedea mai clar produsele.
  • Plasarea de indicatoare Braille lângă indicatoarele tradiționale
  • Oferirea unei game mai largi de dimensiuni de produse pentru a se adapta celor cu nevoi fizice diferite
  • Crearea unor zone de liniște pentru cei care au nevoie de o pauză de la zgomot și aglomerație

Aceste măsuri depășesc ceea ce majoritatea spațiilor comerciale oferă în prezent, așa că, prin implementarea lor, veți face o declarație importantă.

  1. Pregătiți-vă personalul

Nu doar mediul fizic al spațiului comercial trebuie să fie accesibil, ci și atitudinea și interacțiunile personalului dumneavoastră. Toți angajații ar trebui să fie familiarizați cu eticheta de bază pentru persoanele cu dizabilități, astfel încât să poată oferi servicii excelente pentru clienți tuturor celor care vă trec pragul. Cu o înțelegere mai profundă a nevoilor acestora, personalul dumneavoastră va fi mai bine echipat pentru a oferi asistență și adaptări atunci când este necesar.

Și aceasta pentru că accesibilitatea fizică este doar o parte din modul în care o afacere poate fi primitoare pentru clienții cu handicap. Este mai greu de măsurat sau de reparat decât lățimea ușilor sau amplasarea toaletelor, dar atitudinea și practicile personalului reprezintă probabil mai mult de jumătate din joc. Un personal amabil și grijuliu poate ajuta chiar să compenseze cel puțin unele aspecte ale unei accesibilități fizice mai puțin ideale. De aceea, companiile ar trebui să înceapă să își concentreze o atenție sinceră asupra evitării celor mai comune și mai supărătoare obiceiuri de abilitate pe care clienții cu dizabilități tind să le întâlnească: neglijență, condescendență și rigiditate.

Atunci când un client cu handicap vizibil intră într-un spațiu comercial, iar personalul nu știe imediat cum să îl ajute sau ce fel de ajutor ar putea fi necesar, prima reacție este uneori de a-l ignora. Acest lucru constituie o dezamăgire majoră pentru clienții cu deficiențe, din motive evidente. Pe de altă parte, faptul de a fi prea atent și vădit condescendent poate, de asemenea, să-i facă pe clienții cu handicap să se simtă inconfortabil și insultați. Persoanele cu dizabilități observă ambele extreme, chiar și atunci când personalul este complet inconștient de ele. Încercați să găsiți un echilibru între a-i lăsa pe clienții cu deficiențe să stabilească agenda și să exploreze în mod independent și a fi receptivi la cererile lor de ajutor atunci când acestea apar.

Celălalt risc major de îndepărtare a clienților cu handicap este atunci când personalul este prea rigid, prea reticent în a încălca rutina. După cum s-a menționat deja, furnizarea de servicii egale înseamnă adesea furnizarea de ajutor diferit sau suplimentar. Nimic nu îndepărtează un client cu deficiențe mai mult decât un răspuns de genul nu pot face asta” sau „nu am voie” la cereri de ajutor destul de rezonabile. Personalul ar trebui să se simtă împuternicit să iasă cel puțin puțin puțin din rolurile lor obișnuite și să depășească procedura obișnuită pentru a servi un client cu handicap.

Ultimele postări

Cum pot comercianții să transforme magazinele fizice în alegerea principală a cumpărătorilor?
Cum pot comercianții să transforme magazinele fizice în alegerea principală a cumpărătorilor?

Prin „surprinderea și răsfățarea” clienților, prin adăugarea de facilități și prin încorporarea unor activități de tipul „vânătorii de comori” în magazine, comercianții cu amănuntul pot oferi experiențe excepționale în magazin, care să îi facă pe clienți să prefere să cumpere în persoană.

Citește mai mult
Cele mai importante tendințe pentru vitrinele magazinelor în 2024
Cele mai importante tendințe pentru vitrinele magazinelor în 2024

Vitrinele sunt mai importante decât ați putea crede - sunt primul lucru pe care potențialii cumpărători îl observă și care le influențează intrarea în magazinul dumneavoastră. Potrivit experților, fereastra critică de oportunitate pentru a le capta atenția durează doar 3 secunde, ceea ce subliniază necesitatea de a ieși în evidență și de a atrage clienții să facă acel pas crucial. 

Citește mai mult
Asigură-te că magazinul tău este pregătit în caz de incendii!
Asigură-te că magazinul tău este pregătit în caz de incendii!

Dincolo de experiența comercială și personală asociată cu magazinul, siguranța clienților și angajaților este extrem de importantă. Sistemele de siguranță împotriva incendiilor și de siguranță a vieții îi protejează pe toți cei aflați în incinta magazinului. Deși acestea sunt, de obicei, în afara interesului imediat al clienților, ele sunt esențiale pentru a menține o atmosferă și un spațiu comercial sigur. 

Citește mai mult
Cumparaturi online sau fizic in spatiile comerciale: alegere personala sau necesitate?
Cumparaturi online sau fizic in spatiile comerciale: alegere personala sau necesitate?

Citește mai mult